از بیانات مرحوم آیت الله بهجت (قدس سره)

 

  اگر ظهور حضرت نزدیک باشد، باید هر کس خود را برای آن روز مهیّا

سازد، از جمله این که از گناهان توبه کند. همین توبه باعث می شود

که این همه بلاهایی که بر سر شیعه آمده است، که واقعاً بی سابقه

است، و بلاهای دیگری که تا قبل از ظهور آن حضرت می آید، از سر

شیعه رفع و دفع گردد

.

از بیانات مرحوم آیت الله بهجت (قدس سره)


ما امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف را خانه نشین کرده

ایم!

عِرق ایمانی ما کجا و منزلت ایمانی امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف کجا؟!

اگر ما در نزد او کافر به حساب نیاییم! چرا دستش را بسته ایم و خانه نشینش کرده

ایم و اجازه نمی دهیم خود را نشان دهد؟! آن آقا گفت: چرا برای تعجیل فرج دعا

می کنید؟ آیا می خواهید بیاید و او را هم بکشید؟! برای این که مزاحم خط و مرام و

... شما خواهد بود. آنان که سایر ائمه علیهم السلام را کشتند دیوانه که نبودند،

بلکه سبب آن بی دینی بود، آیا الان دیگر آن طور نیست؟!

 

مهم تر از دعا برای تعجیل فرج


مهم تر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف، دعا

برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار آن حضرت تا ظهور او می باشد؛

زیرا مردن، تنها قطع حیاتِ دنیای چند روزه فانی است؛ اما بیرون رفتن از عقیده

صحیح، موجب هلاکت ابدی از حیات جاوید آخرت و خلود در جهنّم است، لذا حضرت

امیر علیه السلام در لیلةُ المبیت از رسول اکرم صلّی اللّه علیه وآله می پرسد:

«أفی سلامة من دینی؟»، آیا دین من سالم خواهد بود؟ یعنی از استقامت در دین و

ثبات ایمان و عقیده تا مرز شهادت را که از خود شهادت بالاتر است، از آن حضرت

سؤال می کند.

این دعا خیلی عالی است که دستور داده شده است در زمان غیبت خوانده شود،

که: «یا اللّه یا رحمان یا رحیم! یا مقلب القلوب، ثبت قلبی علی دینک،

بحارالانوار/52/148؛ ای خدا، ای رحمت گستر، ای مهربان، ای گرداننده دل ها، دل

مرا بر دینت ثابت و استوار بدار.

 

نحوه دعا کردن برای فرج و شرایط و موانع آن


دوستان آن حضرت عجل اللّه تعالی فرجه الشریف باید دو مطلب مهم را رعایت کنند:

یکی این که، در شداید برای فرج دعا کنند، که خود همین مژده ای است برای این

که شداید به فرج متصل است.

دیگر این که، دعا کنند که ظهور آن حضرت برای اهل ایمان، همراه با عافیت باشد، و

تا وقت ظهور با وجود بلاها و شداید، ثابت قدم و استوار در دین و عامل به تکلیف

باشند؛ زیرا ما هیچ ندیده و نخوانده بودیم که بین برادرها، هشت سال جنگ ادامه

پیدا کند، آن هم چه جنگی! بر سرشان در خانه ها آتش، بمب و موشک ببارد حتی

برای آن ها که به جنگ نرفته و در جبهه حاضر نشده اند.

خدا کند ظهور آن حضرت زود و قریب، و با عافیت اهل ایمان همراه باشد!

«واجعل لنا فی ذلک الخیرة والعافیة»، مشابه این جمله در دعای روز غدیر آمده

است.

خدایا! این [ظهور] را برای ما مایه خیر و عافیت بگردان.

زیرا ما ایمان میثم تمار، یکی از شیعیان و خواص حضرت علی علیه السلام که در راه

آن حضرت به دار آویخته شد و دست و پا و زبان او را قطع نمودند، را نداریم که هر چه

بلا شدیدتر می شد، ایمانش قوی تر می شد! با ضعف ایمانی که ما داریم، از کجا

می دانیم که در بلاها و ابتلائات و شداید ثابت قدم خواهیم ماند، از کجا می دانیم

قلباً هم از دین خارج نخواهیم شد. برای بسیاری از مردم، در اثر سختی ها و

مشکلات و بلاها، تردید و شک حاصل می شود، و توقع دارند که مثلاً الان باید وقت

ظهور آن حضرت عجل اللّه تعالی فرجه الشریف باشد و چرا ظاهر نمی گردد و... .

 

با توبه از گناهان، خود را برای ظهور حضرت حجّت عجل اللّه تعالی

فرجه الشریف آماده کنیم!

اگر ظهور حضرت حجّت عجل اللّه تعالی فرجه الشریف نزدیک باشد، باید هر کس

خود را برای آن روز مهیّا سازد، از جمله این که از گناهان توبه کند. همین توبه باعث

می شود که این همه بلاهایی که بر سر شیعه آمده است، که واقعاً بی سابقه

است، و بلاهای دیگری که تا قبل از ظهور آن حضرت می آید، از سر شیعه رفع و دفع

گردد.

 

منبع:

1- پایگاه حوزه به نقل از هفته نامه افق حوزه (به صاحب امتیازی مرکز مدیریت حوزه

علمیه قم): ویژه نامه اولین سالگرد ارتحال آیت الله بهجت (قدس سره)


2- سایت آیت الله بهجت (ره)

 

ایگاه صالحات- دو بیانیه آیت الله العظمی بهجت (ره) در خصوص انتخابات و تشخیص

اصلح فتوای ایشان در خصوص انتقاد از نامزدهاى انتخاباتى و نحوه شرکت

ایشان در انتخابات

 

فرزند آیت الله بهجت:

در پاسخ به این سووال که می گویند ایشان دیانت را از سیاست جدا می دانست صحیح است یا خیر اظهار داشت:

ایشان در سیاست کاملا صاحب نظر بود و نظرات را خود را هم اعلام می کرد، ولی به اهلش نه به رسانه ها و تلوزیون که به هیچ کاری نیاید.

وی ادامه داد: این که می گویند ایشان در انتخابات شرکت نمی کرد نادرست است.

آیت الله بهجت شرکت نکردن در انتخابات را حرام می دانست. ولی ازآنجایی که از دوربین ها فراری بود لذا در انظار عمومی رای نمی داد.

در گفت و گو با جهان نیوز -۱۱ شهریور ۱۳۸۹

 

انتقاد از نامزدهاى انتخاباتى

1915. نقد و بررسى نامزدهاى انتخاباتى ـ با توجه به این مطلب که آنان خود با علم به چنین مباحثى پیرامون خویش نامزد مى شوند ـ ، آیا حکم غیبت یا تهمت پیدا مى کند؟ و در صورت اشکال، آگاه کردن دیگران از عدم قابلیت یک نامزد انتخاباتى، چگونه باید انجام پذیرد؟

پاسخ: تهمت جایز نیست و ذکر واقعیاتِ دخیل در مسؤولیتى که درصدد آن است، مانعى ندارد و غیر این موارد را نباید افشا کند.

سایت آیت الله بهجت (ره)- بخش استفتائات

 

دو بیانیه آیت الله العظمی بهجت (ره) در خصوص انتخابات و تشخیص اصلح

 

بیانیِّه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و الصلاة علی سید الانبیاء محمد و آله السادة الاوصیاء الطاهرین.

و بعد، چنانکه مکرراً، از شرکت در انتخابات، سئوال شده، در جواب آنها، آنچه اظهار شده است، بیان می شود:

این جانب، جهات سلبیه و اثباتیه را متعرض می شوم. کسانی که بنا دارند در رأی دادن و یا انتخاب شدن، شرکت نمایند، باید متذکر باشند، که کسانی حق انتخاب شدن و امین مردم با ایمان در مورد دین و دنیا بودن را دارند، که از رجال با عقل کامل کافی و ایمان کامل از شیعه اثنا عشریه و با علم به مسائل شرعیه در شخصیات و اجتماعیات و با شجاعت باشند؛

و از آنهایی باشند که در اظهارات و تروک، ( لا یخافون فی الله لومة الائم. سوره مائده/54 ) باشند؛

و از رشوه ها و تخویفات و نحو آنها دور باشند؛

نظر نکنند که تا به حال چه بود، بلکه نظر نمایند که از حال چه باید بشود و چه باید نشود؛

و باید پرهیزکار و خداترس باشند، اراده خدای تعالی را بر همه چیز ترجیح بدهند؛ اگر فاقد بعض صفات باشند، اهل ائتمان نیستند، و رأی دادن برای فاقدها بی اثر است، بلکه جایز هم نیست، مشکوک هم، متروک است.

تفحص هم، باید کامل باشد و بدون مداخله دوستی و دشمنی در امور نفسانیه باشد.

در حال رأی دادن و گرفتن، خدای عظیم را ناظر به تمام خصوصیات همه بدانند.

کسانی هم که واجد خصوصیات مذکوره باشند- که جایز باشد رأی دادن و گرفتن درباره آنها- واجب می شود با توانایی، اگر بدانند یا احتمال بدهند که فاقد بعض آنها، رأی خواهند گرفت.

ملاحظه نمایید دول کفر را [که] چگونه انتخاب می نمایند و انتخاب می شوند، و چه کسانی انتخاب می شوند، و از چه راه هایی انتخاب می شوند، و چه آرائی در مجلس های خودشان اظهار می کنند، و دولتهای آنها چه عملیاتی بر طبق قانون مملکت و بر خلاف قانون عقل و دین، حتی ادیان منسوخه آنها، انجام می دهند که فساد و افساد آنها بر همه عقلای دنیا آشکار است، [و] مخالفت نمایید با چگونگی کارهای آنها و چگونگی وسائل و اسباب و مسببات آنها، که مطابقت با هیچ دین اصل دار و هیچ قانون عقل پسند، ندارند.

عصمکم الله و ایانا من الزلات کلها بمحمد

و آله الطاهرین، صلوات الله علیهم اجمعین

/ 0 نظر / 16 بازدید